Jokavuotinen joukkoliikennevääntö

Houkutteleva, laadukas ja edullinen joukkoliikenne on fiksun kaupungin merkki. Siksi tuntuu uskomattomalta, että joudumme Espoossa vuosi toisensa jälkeen taistelemaan joukkoliikenteen rahoituksen ja kohtuullisten lipunhintojen puolesta. Niin tänäkin vuonna.
Aamun konsernijaoston kokouksessa saatiin tärkeä voitto, kun lipunhintojen korotuksia kritisoiva esitykseni hyväksyttiin Kokoomuksen vastustuksesta huolimatta. Nyt Espoo edellyttää toimia lipunhintojen korotuspaineiden helpottamiseksi.

Lipunhintojen jatkuvat korotukset uhkaavat joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja saavutettavuutta. Liput ovat jo nyt pienituloisille ja esimerkiksi opiskelijoille alennuksista huolimatta todella hintavia.

Ongelmallisiakin kohtia lausuntoon jäi, kun kokoomus ja persut eivät kannattaneet joukkoliikenteen rahoituksen varmistamista. Espoon linja luo HSL:n budjettivalmisteluun 3 miljoonan vajeen, joka voi pahimmillaan johtaa esimerkiksi linjojen harventamiseen. Etenkään tilanteessa jossa Länsimetron viivästys hankaloittaa ihmisten arkea, meillä ei ole varaa heikentää joukkoliikennettä muilta osin.

***

Länsimetron osalta kokouksessa saatiin selostus siitä mitä kesän aikana on tehty mm. organisaation vahvistamiseksi, raportoinnin tiivistämiseksi ja tietenkin viiveen minimoimiseksi. Minä ja monet muut ovat edellyttäneet ulkopuolista selvitystä kustannusylityksistä ja viivästyksistä, ja sellainen onkin tekeillä.

Lisäksi esillä oli myös laajemmin kunnallisten osakeyhtiöiden avoimuus. Itse ehdotin, että konserniohjeeseen kirjataan nykyistä selkeämmät linjaukset Espoon omistamien osakeyhtiöiden avoimuudesta. Esimerkiksi pöytäkirjat olisi jatkossa syytä laatia siten, että ne voidaan nykyistä helpommin julkistaa (niiltä osin, kun eivät sisällä sellaista tietoa, jonka julkaiseminen olisi yhtiön tai kaupungin edun vastaista esimerkiksi riita-asioissa).

Avoimuuden merkitys korostuu kun kunnallisia toimintoja siirtyy ja on siirtynyt osakeyhtiömuotoon. Tämä vaatii meiltä uudenlaista ajattelua.

Vastaa