Kh & valtuusto: kuntarakennelaki & kaavaopetus

Vauhti on tiivistynyt ja kokousmateriaalipino pöydän nurkalla kasvaa (onneksi osa materiaalista on kyllä sähköisessä muodossa). Tässä viestissä raporttia parista viimeisestä kokouksesta. Tarinaan liittyy myös opetus!

Kaupunginhallitus kokoontui jo pari viikkoa sitten 11.2. Suurin osa siellä päätetyistä asioista tuli eteen myös maanantaina 25.2. pidetyssä valtuuston kokouksessa, esitykset valtuustoon kun kulkevat miltei poikkeuksetta kaupunginhallituksen kautta.

Toimielimien ja edustajien nimityksiä on taas ollut rutkasti.* Niissä ei mitään sen kummempaa. Erilaisia neuvottelukuntia nimitettäessä olen todennut, että joukon jatkoksi sopisi erinomaisesti myös opiskelija-asiain neuvottelukunta. Vastaava löytyy käsittääkseni Tampereelta ja olikohan Turussakin omansa. Se voisi olla erinomainen foorumi kaupungin virkamiehille ja luottamushenkilöille keskustella toisen ja korkea-asteen opiskelijajärjestöjen edustajien kanssa. Palaan asiaan ja edistän parhaani mukaan myös tämän keskusteluyhteyden kehittymistä.

Vuoden 2012 tilinpäätöksen ennakkotieto
Tilinpäätöksen ennakkotietojen pohjalta käytiin polveilevaa keskustelua niin kaupunginhallituksessa kuin valtuustossakin. Väkiluku Espoossa kasvaa vauhdilla (viime vuonna +4320 hlö), verotulot hieman laahaavat, kulut ovat kasvaneet ja investointeja on paljon (isoimpana metro, mutta tarvetta olisi myös mittaville homekouluremonteille). Työttömyysaste kasvoi hitusen, viime vuoden lukema Espoossa on 6,5 %. Alle 25-vuotiaita työttömiä on 700, kasvu tässä oli 18,8 %.

Kaiken kaikkiaan Espoon talous on kuitenkin verrattain terveellä pohjalla, joten tilanne ei ole mitenkään lohduton. Töitä kuitenkin piisaa ja budjettineuvotteluissa päästään tiukkojen valintojen äärelle.

Valtuustoryhmän pj Inka Hopsu nosti napakassa puheenvuorossaan esiin vihreiden kantoja: vastuullista taloudenpitoa asukkaita unohtamatta. Olisi hyvä, jos Espoossakin käytäisiin budjetista kunnollinen evästyskeskustelu. Nykyisin talousarvio on käsittääkseni jo kovin pitkälle valmisteltu ennenkuin luottamushenkilöt pääsevät asiasta ensinkään lausumaan.

Lausunto luonnoksesta kuntarakennelaiksi
Kuten olen aiemminkin todennut, kuntauudistuskokonaisuus on kyllä melkoinen vyyhti. Metropoliratkaisut, kuntarakennelaki, sote-uudistus ja kuntien tehtävien arviointi nivoutuvat kaikki tiiviisti yhteen, joskin valitettavan sekavalla tavalla. Nyt lausuttavanamme oli kuntarakennelakiluonnos, mutta jotain pyydettiin sanomaan sote-asioistakin. Höm.

Kh:n käsittelyssä lausuntoa sorvattiin ihan viime metreille asti, ja sujautettiin sitten eteenpäin valtuustoryhmien paranneltavaksi. Vihreän ryhmän muutokset päätyivät lopulta valtuuston neuvottelutoimikunnan esitykseen miltei sellaisenaan. Osa perussuomalaisten ryhmästä olisi halunnut asettua lausunnossa täysin poikkiteloin metropolihallinnolle, mutta ne esitykset kaatuivat äänestyksissä selvin luvuin.

Omassa puheenvuorossani kannatin vasemmistoliiton Uotilan toivomusta (= päätöksen ”ulkopuolinen” lisätoive) siitä, että kuntauudistuksen jatkovaiheissa kaupunginhallituksen linjan lähtökohtana olisi vaaleilla valittava seutuhallinto. Toivomus kaatui, sillä lopulta vain vihreät, vasemmistoliitto ja osa perussuomalaisista kannatti sitä. Meidän näkökulmamme on se, että asukkaiden äänen pitää kuulua siellä, missä päätetään metropolimme asioista.

Niin hallintomalliin kuin koko kuntauudistusasiaankin palattaneen vielä moneen kertaan. Viimeisimmän skuupin julkaisi Länsiväylä tänään ja viimeistään ensi viikolla pitäisi metropoliselvityksestä tosiaan tulla varsinaisia ehdotuksia.

Tapiolan kulttuurikeskuksen naapurikiinteistön ostaminen
Tähän myönnettiin lisämääräraha. Paikka on todella keskeinen ja rakennuksen on suunnitellut sama arkkitehti kuin kulttuurikeskuksenkin. Tällaiselta sijainnilta omistaminen ei ole hullumpi juttu, pikemminkin vastaavia hankintoja voitaisiin tehdä enemmänkin, niin kehittäminen ja vuokrakulut olisivat paremmin omissa näpeissä.

Lainantakaus Espoon sairaalan rakentamista varten
Espoon sairaalan rakentaminen on järjestetty oman yhtiön kautta. Sille myönnettiin nyt lainantakaus. Hyvä, että asia etenee.

Turvesuon kaava
Tämä ei mennyt ihan nätisti, myönnetään. Kaava tuli yksimielisesti kaupunkisuunnittelulautakunnasta ja kaupunginhallituksesta valtuustolle. Itsekin olin sitä kh:ssa hyväksymässä. Vihreät ovat olleet johdonmukaisesti kriittisiä hanketta kohtaan, mutta vasta nyt uuden valtuustoryhmämme käsissä asiasta heräsi todella vuolas keskustelu. Esiin nousi muun muassa se, että kaavassa tilaavievä kauppa laajentuu yleiskaavan viheralueelle. Kaava siis katkaisee tärkeän viheryhteyden ja on mahdollisesti yleiskaavan vastainen. Nämä tuotiin esiin myös valtuustossa, mutta valitettavasti vihreiden palautusesitys hävisi äänestyksessä (28-43, 3 tyhjää). Päätökseen saatiin sentään ympättyä hieman asiaa parantava toivomus, mutta pelkään pahoin, että valitukset saattavat vielä kaataa kyseisen kaavan. Jätimme lopulta päätöksestä eriävän mielipiteen.

Menettelytavasta tuli jonkin verran satikutia, mutta mielestäni on yksiselitteisesti parempi muuttaa mieltään fiksumpaan suuntaan uusien havaintojen valossa, kuin tehdä periaatteesta huono päätös. Lisäksi olisi tietenkin hullua ajatella, että valtuutetut olisivat jotenkin alisteisessa asemassa kh:n päätöksiin nähden. Mutta oppia ikä kaikki, jatkossa ollaan kuitenkin tietenkin skarpimpia, ja hyödynnetään ryhmän monipuolista osaamista entistä varhaisemmassa vaiheessa.

Blominmäen kaava
Blominmäkeen on tulossa jätevedenpuhdistamo. Paikka ei ole paras mahdollinen, muttei huonoinkaan, joten se valikoitui viime kaudella putsarin sijoituspaikaksi. Myös tähän liittyen valtuustoryhmästämme heräsi vielä parannusehdotuksia kh-käsittelyn jälkeen, pieniä viilauksia toivomusten muodossa siis toivon mukaan tehdään. Valtuustossa asia jäi pöydälle, koska aika loppui kesken. Klo 23 hujakoilla puheenjohtajakin jo totesi vienon pyynnön: ”Mä haluun kotiin.”

Jatkossa sitten tiivimpi tahti raportointiin, niin tulee tiiviimpiä raporttejakin. Kiitti!

* käräjäoikeuden lautamiehet, kiinteistötoimistusten uskotut miehet, Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen neuvottelukunta, pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmä, tasa-arvotoimikunta, monikulttuuriasiain neuvottelukunta, päihdeasiain neuvottelukunta, paikkajakotoimikunta, opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsenen vaihtaminen ja vielä Espoon edustajat Kauniaisten kaupungin suomenkieliseen sekä ruotsinkieliseen opetus- ja varhaiskasvatuslautakuntaan.