Joukkoliikennettä puolustettava nyt ja jatkossa

Metron liityntäliikenteen ongelmat ovat aiheuttaneet kohtuutonta haittaa monille espoolaisille. Matka-ajat ovat pidentyneet ja tärkeitä sisäisiäkin yhteyksiä on kadonnut. Asukkaat ovat olleet aiheellisesti raivoissaan ja turhautuneita. Pieniä parannuksia on saatu aikaan, mutta esimerkiksi Latokasken tilanne on vieläkin kestämätön.

Me espoolaiset päättäjät olemme olleet liityntäliikenteen ongelmien korjaamisessa harvinaisen yhtenäisiä ja se on upeaa. Myös vihreät ovat puolustaneet laadukasta joukkoliikennettä HSL:ssä yhtenäisesti yli kuntarajojen. Sen sijaan tekemistä on vielä siinä, että jokainen HSL:n päättäjä kotikunnasta ja puolueesta riippumatta ymmärtäisi liityntäliikenteen ongelmista kärsineiden espoolaisten näkökulmaa ja kantaisi siitä huolta ja vastuuta. 

Silloin HSL toimii, ja itse näen, että siihen meidän pitää pyrkiä sen sijaan, että lähtisimme rikkomaan kaupunkien välistä yhteistyötä. Kaupunginvaltuuston keskustelussa esitettiin kipakkaa kritiikkiä koko HSL-yhteistyötä kohtaan.

HSL ei ole kaupungeista irrallinen ja itsenäinen mörkö, vaan meidän eri kaupunkien valtuustojen ja luottamushenkilöiden ohjaama kuntayhtymä ja seudullisen yhteistyön alusta. Valtuustossa käyty keskustelu HSL:n kykenemättömyydestä reagoida ongelmiin ei ole siis oikeastaan jonkun ison pahan HSL:n kykenemättömyyttä, vaan poliittisen tahdon puutetta.

Olin itse viime kaudella konsernijaostossa, ja lausuimme silloin vuosittain HSL:n taloudesta. Useimmiten me joukkoliikenteen palvelutason kohentamista kannattavat voimat jäimme vähemmistöön. Espoon linja on pitkään ollut se, että mikään ei saisi maksaa oikein mitään.

On hyvä, että tällä kaudella ja tämän tilanteen myötä Espoon linja on mitä ilmeisimmin nyt muuttunut.

Voidaan kai pitää jonkinlaisena hopeareunuksena sitä, että kaikki puolueet ovat tämän katastrofaalisen liityntäliikennetilanteen myötä heränneet siihen, että joukkoliikenne on asukkaille tärkeä palvelu ja sitä kannattaa puolustaa.

Seuraavaksi on pidettävä huolta siitä, että nämä puheet eivät jää vain korulauseiksi, vaan näkyvät myös budjettineuvotteluissa ja konsernijaoston päätöksissä joukkoliikenteeseen tehtävinä satsauksina – senkin jälkeen, kun liityntäliikenteen ongelmat saadaan korjattua.

Vastaa